Keď na zavedenie procesov chýba proces

Vymysleli ste si, že sa budú činnosti vo vašej firme diať inak ako doteraz? Jasné, je to úplne samozrejmé, že treba reagovať na meniace sa vonkajšie prostredie.  A tak si pracujete nové postupy, navrhnete nové procesy, ako sa po novom budú činnosti diať.

Koľkokrát to do roka robíte? Koľkokrát do roka meníte fungovanie činností vo vašej firme?

Hm, a nebolo by dobré mať na tieto zmeny vytvorený nejaký pocesný manuál. Proste popis činností, ktoré je potrebné vykonať pri zavádzaní nových procesov. Viete, také to, že zvoláme poradu, vytvoríme procesný model, vykonáme pripomienkovanie,  skontrolujeme pripravenosť IT a tak ďalej a tak podobne. Popis zmenových činností.

Viete, potom by sa nestalo, že po slávnostnom uvedení nového nápadu do praxe zistíte, že vám chýba SW riešenie, ktoré by uľahčilo akceptáciu nového riešenia.

Malým obcím se navíc výběr poplatků nemusí vůbec vyplatit. „Pokud je v té obci nebo městě jediné ubytovací zařízení a navíc ještě nějaké malé, tak může pro tu obec být ještě dražší spravovat ten poplatek a vybírat ho, než kolik bude mít ten poplatek přínos,“ vysvětlil ředitel Svazu měst a obcí Dan Jiránek.

Zdroj: Dovolená v Česku bude nejspíš dražší o povinné poplatky — ČT24 — Česká televize

Veď by stačilo, aby bol k dispozícii na daňovom úrade – na jeho internetovom portále – jeden nový formulár. Subjekt sa pripojí štandartne ako keď odovzdáva priznanie k DPH, vyplní tento nový formulár a odvedie miestny poplatok. Daňový úrad už na pozadí vyrieši distribúciu tohto poplatku v rámci distribúcie podielových daní. (Ono celá štátna správa je jedno veľké pole neorané procesného riadenia.)

Alebo iný príklad, ktorý som zažil na nedávnom školení.

Školím si takto školím plugin pre sledovanie interakcii a kontraindikácii v nemocničných informačných systémoch a zrazu som upozornený miestnym IT, že súčasťou dnešného školenia je aj zmena spôsobu preskribcie v informačnom systéme. Dva zdanlivo súvisiace, ale v skutočnosti totálne nesúvisiace procesy.

A milí lekári samozrejme brzdia pätami. Nie preto, že by sa im náš plugin nepáčil. Naopak, ten vítajú. Ale netušia, ako správne po novom riešiť samotnú preskribciu, čo je podmienka nutná pre fungovanie sledovania interakcii. Proste zmena a zmena to je vždy zlo.

A pritom stačilo, aby sa vykonalo školenie IT ovládania nového spôsobu preskribcie.

Ono sa aj vykonalo. Vykonalo sa nekvalifikovanou osobou. Darmo to bola osoba s IT, keď to nebola osoba z firmy tvorcu systému. A tak chýbali detaily, chýbali argumenty výhodnosti. Vykonalo sa nemotivovanou osobou, ktorá v tom bola úplne nevinne.

A pritom stačilo, aby proces zmeny preskribcie bol niekým manažovaný. Teda kontrolovaný a vedený. Aby bol zaň niekto zodpovedný. Aby niekto musel hlásiť pokroky v implementácii. Hneď by tohto zodpovedného manažéra napadlo, že si má pripraviť plán, ako zavedie zmenu preskribcie do praxe.

Nezabúdajte – zavádzanie zmien je proces. Je to akýsi meta-proces, ktorý by ste vo firme mali mať vytvorený. A nezabúdať ho dodržiavať.

Share Button

Vložte komentár