PPC inzercia v prostredí Facebook okráda inzerentov?
Je niekoľko dôvodov podrobiť úvahu o inzercii v akejkoľvek sociálnej sieti tvrdej kritickej analýze pred tým, ako tam investujete prvé euro. K týmto dôvodom sa zdá sa pridáva ešte jeden. Vraj brutálny clickfraud v sieti Facebook na úrovni 100% investícii a veľmi rozpačité postoje Facebook-u k nahláseným problémom.
V prostredí Facebook je možné inzerovať jednak smerom na f-stránky (verejné profily, Pages) teda do vnútra Facebooku, ale ja na cieľové stránky mimo Facebook a tak si priniesť zákazníkov napríklad do svojho eShopu. Zdá sa, že celková cena za získanie inzerenta obsahuje aj dosť veľkú clickfraudovú prirážku.
In this case advertisers are saying that Facebook is recording and charging for clicks that don’t exist at all, even from bots. Their tracking software many use Prosper202, but others are using raw Apache logs shows one set of numbers, which is 20% – 100% lower than what Facebook is recording.
Je skutočne tristné, ak niekto zistí, že počet naúčtovaných kliknutí je o desiatky percent vyšší ako mu ukazuje analytický nástroj pre sledovanie návštevnosti. Na druhej strane, súčasný obvyklý clickfraud v obsahovej sieti je na úrovni 27-28%.
Akokoľvek, zatiaľ sa okolo clickfraud-u v prostredí Facebook viac diskutuje, ako by sa preukazovali seriózne podložené výsledky. Ako pri každej novej službe, treba byť proste obozretný a merať čo sa dá.
Je clickfraud v sociálnej sieti naozaj problém inzerenta?
Netreba však zabúdať o čom clickfrau sociálnej sieti z pohľadu inzerentov (a hlavne obchodníkov) je v prvom rade. Sú to len a len virtuálne peniaze, ktoré systém zúčtoval, ale inzerent za ne nedostal žiadnu protihodnotu. To virtuálne je namieste, keďže reálne ide v prípade výkonovej reklamy o cenu potrebnú za dosiahnutie objednávky (alebo iného cieľa). A z tohto pohľadu je úplne jedno, čo stojí jednotlivý klik a teda privedenie návštevníka vrámci daného inzertného systému.
Čo sa skutočne počíta, je celková, napríklad mesačná, preinvestovaná suma v pomere k hrubému zisku z dosiahnutých objednávok. Pokiaľ sa táto celková suma rentuje, je všetko v poriadku. Pokiaľ sa nerentuje, má inzertný systém vážny problém. Nie my, my tú reklamu jednoducho vypneme a presunieme peniaze do systému, kde bude ROI nad nulou. Môže byť od nás tak akurát dobrosrdečné, že prevádzkovateľa upozorníme, že by nás mohlo získanie jedného zákazníka stáť o desiatky percent menej, keby si vo svojom systéme urobil poriadok.
Jun 25th, 2009 at 11:33
V tomto clanku mi pomenvanie “socialna siet” velmi prekaza.